Conform ultimului recensământ al circulației rutiere (2015), majoritatea drumurilor naționale care leagă orașele din județ (Cluj-Napoca, Dej, Turda) au atins deja niveluri înalte de congestionare ceea ce implică nevoia unor autostrăzi. Proiectele pentru astfel de drumuri de mare viteză (Nădășelu-Zalău-Oradea, DN1-A3, Cluj-Dej) au fost întârziate din diferite motive.
Infrastructura feroviară este deficitară și subutilizată pentru mobilitatea metropolitană și interurbană.
Rețeaua de transport public metropolitan se va extinde în curând la al doilea inel de comune cu autobuze moderne. Aceste autobuze folosesc, însă, drumurile existente, care se confruntă cu aceeași problemă a congestionării, ceea ce face ca transportul public să fie neatrăgător.
În acest context, este în curs de planificare o linie de metrou și tren metropolitan combinate.
Aeroportul Internațional Cluj va ajunge la trei milioane de pasageri în 2020, devenind al doilea cam mărime din România, după București. Infrastructura sa a fost proiectată pentru o capacitate mai mică, astfel încât investițiile de extindere trebuie să fie implementate urgent de autoritățile locale.
Infrastructura și cultura pentru utilizarea în siguranță a mijloacelor de transport alternative lipsesc în majoritatea UAT-urilor, menținând astfel o rată ridicată a mașinilor proprietate personală.